Juridisch Advies
Gelukkig verlopen alle praktijkzaken dagelijks soepel en weet de tandarts/eigenaar wat er speelt tussen personeel, met leveranciers en met patiënten. Echter, bij een eventuele conflict komen de belangen meer naar voren en in het geding. |
Bij een beginnend conflict of ontstane conflict, raken beide partijen in paniek en kan men niet effectief zoeken naar een oplossing, omdat stress vaak een groter rol speelt. |
Wij hebben ervaring met alle conflicten die kunnen onstaan binnen een tandartspraktijk en daar omheen. In de meeste gevallen ligt hier een belang, waarbij juridische feiten ten grondslag liggen. Hierbij is het zeer belangrijk om ter bescherming van de praktijkbelangen en uit resprect voor alle tegenpartijen, om een goede dossiervorming te hebben en een zaak volgens de wettelijke richtlijnen te laten verlopen. |
Ons eerste gesprek over juridische zaken is geheel vrijblijvend. Hierin geven wij gericht advies en informatie. |
Voorbeeld uit de praktijk |
Een patiënt had besloten om 4 maanden na een endo behandeling een klacht in te dienen, zodat ze de kosten van de endo behandeling niet hoefde te betalen. |
Het verweer van de patiënt was dat de tandarts haar niet voldoende had geïnformeerd, waardoor zij opnieuw kosten moest maken om de element te herstellen. |
De patiënt vond dat zij volledig in haar recht stond, omdat er bestaande jurisprudentie (openbare bindende rechtspraken van rechters) was dat een klacht tegen een endobehandeling |
in de meeste gevallen vergoed zou worden. Daarnaast vond de patiënt dat de tandarts haar had verplicht om voor de endo behandeling te gaan. |
In deze zaak zijn wij betrokken geweest en hebben wij de patiëntenkaart van die patiënt uitvoerig bestudeerd met de tandarts. Hierbij hebben wij de tandarts ondervraagd |
en hebben wij de patiënt vragen gesteld over de behandeling. |
De conclusie was dat alle communicatie vooraf aan de behandeling correct was uitgevoerd en vooral geadministreerd in de patiëntenkaart. De patiënt was uitdrukkelijke |
toestemming gevraagd om de endo uit te mogen voeren. Daarbij waren de overige alternatievern besproken voor dat element. De endo was op dat moment de beste oplossing en |
De communicatie, administratie en vooral behandeling was volledig uitgevoerd volgens richtlijnen en protocollen. Alle gebruikte materialen waren correct, de patiënt was aangehoord. |
De patiënt besloot er toch een zaak van te maken. Na het opsturen van de documenten die de advocaat van de patiënt verzocht, kregen we via diens advocatenkantoor destijds bericht, dat de patiënt de zaak had ingetrokken, omdat diens advocaat had aangegeven dat het handelen van de praktijk correct en haar zaak geen kans had. |